Stilsäker tvåa med låg avgift på perfekt läge

Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Laddar bild...
Stäng fullskärmsläge

Stilsäker tvåa med låg avgift på perfekt läge

| Stilsäker | Perfekt planlösning | Arkitektritad | Ljus | Fiskbensparkett | Bra förvaring | Låg avgift | Stabil förening |


Välkommen till en stilla oas i Sibirien. Här möts du av ett elegant designat boende med Roslagsgatans puls utanför dörren. Med ljus fiskbensparkett, perfekt planlösning och gott om snillrik förvaring så är det tydligt att det är en av de bästa i sin storlek i Vasastan. Ett urbant cityboende för två, som hämtat ur ett inredningsmagasin.

Du bor här i Sibirien på ett av Vasastans bästa lägen med nära till såväl Handelshögskolan, KTH som till Hagaparken, Brunnsviken och Vanadislunden. Flera gym finns inom ett par kvarter och bra matbutiker är det gott om här. Du har nära ner till Stureplan och City men bor i ett lugnt bostadsområde där det kryllar av bra småbutiker och restauranger.

Ansvarig mäklare

Björn Bring
Fastighetsmäklare/Kontorschef
070-780 9980
bjorn@vasastansmaklarna.se

Björn Bring

Lägenhet

Upplåtelseform: Bostadsrätt
Våning: Våningsplan 1 av 5. Hiss finns.
Adress: Roslagsgatan 27, 11355 Stockholm
Avgift: 2 305 kr inkl värme och vatten, kabeltv basutbud och bredband (100 mbit ned & 10 mbit upp).
Driftskostnad: 6120 kr/år

Interiör

Antal rum
2 rum + kök

Boarea
45 m², föreningens information

Rumsbeskrivning
Redan när du kliver in möts du av en välkomnande och ombonad atmosfär. Samtliga material, detaljer och funktioner är av högsta kvalitet och valda med stor omsorg. Med sina stora fönster har lägenheten ett härligt ljusinsläpp vilket förstärks av den öppna planlösningen. Rustikt vaxade ekgolv och spotlights ger en sober känsla.

ENTRÉ/HALL
Rymlig med platsbyggd förvaring, integrerad spegelvägg samt klädkammare. Vita väggar, vaxade ekgolv och spotlights.

VARDAGSRUM
Socialt vardagsrum för umgänge och avkoppling. De breda fönstren erbjuder ett vackert ljusinsläpp och har specialbyggda gardinskenor i förstklassig hotellstandard. Klädkammare i anslutning. Vita väggar, vaxade ekgolv och spotlights.

MATSAL
Med plats för 8 gäster och öppet mot kök och vardagsrum. Vita väggar, vaxade ekgolv och plats för extra förvaring om så önskas.

BADRUM
Stilren inredning, plats för badkar och integrerade spotlights. Vitt kakel på väggarna, sandfärgade klinkers av granitkeramik på golvet samt förberett för tvättmaskin.

KÖK
Ett snyggt kök med karaktär. Möbelsnickrade ljusa luckor, vitvaror från Smeg och bevarade serveringskåp. Bänkskivor i marmor och vitoljad ek, stänkskydd i vitt glas och integrerade spotlights i taket. Bänkdjup 70 cm förstärker känslan av rymd. Den specialbyggda isolerglasväggen mot sovrummet släpper in gott om ljus. Renoverat 2013.

SOVRUM
Sovrum med plats för dubbelsäng, platsbyggd förvaring som kan byggas på samt specialbyggda gardinskenor. Vita väggar, vaxade ekgolv och spotlights.

FÖRRÅD
Stort vindsförråd

Dokument

Energideklaration.pdf
Stadgar_2017.pdf
Årsredovisning 2018 Brf Vilan 10, unders

Brf Vilan 10

Fastigheten byggdes 1936 och föreningen bildades 2001. 2008 Köpte föreningen fastigheten. BRF Vilan 10 är en äkta förening och äger marken. I föreningen finns 47 lägenheter varav 43 st bostadsrätter och 4 st hyresrätter. Föreningen har även 6 lokaler för uthyrning.
Årsavgiften har varit oförändrad sedan sänkningen av avgiften år 2015.

GENOMFÖRDA RENOVERINGAR
Fastigheten är välskött och genomgick 1997/1998 en omfattande renovering då tak, fasader, stammar renoverades Då byggdes även taklägenheten av dåvarande tvättstuga.
1998 Stambyte
2009 Ny tvättstuga byggdes och färdigställdes i maj 2009
2010 Stamspolning
2010 OVK/Obligatorisk ventilationskontroll.
2012 Målning av entréerna, dörrar och hisskorgar. Polering av golven i entréerna.
2012 Säkerhetsdörrar
2013 Målning fönsterbågar
2013 Sotning i alla lägenheter, tvättstugan och lokaler.
2013 Stamspolning i hela fastigheten.
2014 En hyreslägenhet har sålts för 4 450 000 kr.
2015 Målning av fönsterbågar utvändigt/fönstren mot innergården
2015 Ny motor och nytt styrsystem till fläkten på Roslagsgatan 27
2016 OVK
2016 Ny motor och nytt styrsystem till fläkten på Frejgatan 16.
2016 Hissrenovering
2016 Ny portdörr i ek till Frejgatan 16 installerades. Reparation i en hyreslägenhet utfördes.
2016 Tvättstugan fräschades upp och nya tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp installerades.
2017 En tidigare hyresrätt såldes av föreningen till priset av 4 720 000 kr.
2017 En ny portdörr i ek till Roslagsgatan 27 installerades. Ny belysning och gatunummerskyltar till bägge portar samt entréerna installerades. Nya namn/anslagstavlor anskaffades och namnskyltar till lägenhetsdörrarna byttes ut. Installation av ny belysning och gatunummerskyltar till bägge portar samt entréerna
2019 Målning av bägge trapphusen.

MEDLEMSKAP
Delat ägande accepteras endast i den form som utgår av föreningens stadgar. Föreningen godkänner högst 2 delägare där den boende äger minst 10%. Medlemskap i föreningen beviljas för makar, registrerade partner eller sådana sambor som på vilka lagarna om sambors gemensamma hem skall tillämpas.
Juridisk person accepteras ej som medlem.

TVÄTTSTUGA
Föreningen har en tvättstuga som renoverades 2009, utrustad med 2 tvättmaskiner, 2 torktumlare en mangel samt torkskåp.

ÖVERLÅTELSEAVGIFT
Föreningen tar ut en överlåtelseavgift om 2,5% av gällande prisbasbelopp av förvärvaren samt pantsättningsavgift om 1% av gällande prisbasbelopp av pantsättaren.

Omgivning


Det attraktiva läget erbjuder ett rikt utbud av Vasastans restauranger, caféer och affärer. Bland annat finner ni trendiga Buco Nero, Bar Nombre och Sirap. Inom några minuter nås all tänkbar service såsom post, bank, apotek, mataffär mm. Träningsmöjligheter på Sats och World Class som ligger i området. I närheten har du även tillgång till en rad grönområden och parker som erbjuder härliga promenader och fikapauser som Lill-Jansskogen, Vanadislunden samt Hagaparken med härliga gräsmattor och badplatser, tennisbanor, caféer och restauranger samt kanotklubb invid Brunnsviken. Utmärkta kommunikationer med flertalet innerstadsbussar samt tunnelbanans gröna linje vid Odenplan/Rådmansgatan eller röda linjen och Roslagsbanan vid Tekniska Högskolan. Promenadavstånd till Stureplan, Odenplan, KTH, Handels och Stockholms Universitet.

Parkering
Boendeparkering gäller i området. Avgift kl. 9-17 på vardagar, övrig tid är parkering gratis. En period om 30 dagar kostar 1100 kronor. Man kan även lösa biljett för 50 kr/dygn. Tillstånd för boendeparkering utfärdas av Trafikkontoret, tel 08-508 272 00. Läs mer på deras hemsida www.stockholm.se/tk.

Övrigt

Nedan vill vi informera och förbereda dig på hur en försäljning går till, vad man kan förvänta sig, vad som kan vara bra att tänka på samt lite om fastighetsmäklarens roll. Ju mer du vet, desto trevligare blir hela processen.

Viktigaste rådet tar vi först: Känner du dig osäker eller undrar någonting? Fråga din fastighetsmäklare, så får han eller hon chansen att hjälpa dig till en positiv och rolig affär.

Hur försäljningen går till
Här redogör vi för hur säljaren avser att genomföra försäljningen. Din fastighetsmäklare är med genom hela affären. Tveka inte att ställa frågor och komma med synpunkter. För oss är varje förmedling unik.

Intresserad av denna bostad?
Är du intresserad av att gå vidare - meddela mäklaren ditt intresse på plats, så riskerar du inte att gå miste om bostaden vid ett snabbt avslut. Försök att vara startklar med lånelöfte och be oss gärna om en kostnadsfri värdering av ditt nuvarande boende.

Budgivning
Finns flera intressenter tillämpas budgivning. Då kan slutpriset avvika från det i annonsen angivna priset. Säljaren bestämmer i samråd med mäklaren om det ska vara budgivning och hur den i så fall ska gå till. Men säljaren är aldrig juridiskt bunden av några överenskommelser beträffande budgivningen, utan kan när som helst ändra formerna för budgivningen eller helt avbryta den.

Berätta gärna innan budgivningen om dina önskemål om tillträdesdag, eventuella lånevillkor, försäljning av din nuvarande bostad, etc. Det finns inga lagar som reglerar hur en budgivning ska gå till. Säljaren är inte heller juridiskt bunden att sälja till det pris som har angetts i en annons eller på annat sätt under försäljningen. Det är säljaren som bestämmer om, hur och till vem denne säljer. Även om du har det högsta budet så kan säljaren välja någon annan att avsluta affären med.

Mäklaren kan inte ge några löften till någon om att få köpa utan ska göra klart för spekulanterna att det är säljaren som bestämmer. Mäklaren får dock ge säljaren sakliga råd i valet mellan olika spekulanter. Mäklaren framför alla bud till säljaren och upprättar en förteckning över de buden. Till dess att ett köpekontrakt är undertecknat av säljaren och köparen måste mäklaren ta emot och vidarebefordra alla bud till säljaren, även om buden inte lämnas på det sätt som bestämts. Det är bara säljaren som kan besluta om ett bud av någon anledning ska väljas bort; det kan inte mäklaren göra. Eftersom det är säljaren som helt bestämmer över budgivningen har en spekulant ingen ovillkorlig rätt att få bjuda över ett lämnat bud. Men oftast ligger det i säljarens intresse att mäklaren låter spekulanterna höja sina bud.

En spekulant har inte rätt att få annan information än att han eller hon inte fått köpa. Mäklaren framför alla bud till säljaren och upprättar en förteckning över buden. Budlistan lämnas till säljaren och slutgiltig köpare - med namn och kontaktuppgifter. Budgivare kan därför inte vara anonyma (men kan lägga bud via ombud, då är det ombudets kontaktuppgifter som lämnas ut).

Kontraktsskrivning
Fastighetsmäklaren upprättar köpehandlingarna och går igenom dessa med parterna. Vi träffas på mäklarkontoret. Ofta vill parterna skriva snarast, eftersom varken bud eller anbud är bindande tills köpeavtalet är påskrivet av parterna. Vi rekommenderar att köpehandlingarna undertecknas i direkt anslutning till att budgivningen är avklarad, självklart under förutsättning att både köpare och säljare har gett accept till det.

Handpenning
Handpenning om 10 % av köpeskillingen hålls av mäklaren på ett särskilt klientmedelskonto skiljt från mäklarens övriga tillgångar, till dess att alla villkor är uppfyllda (t.ex. medlemskap i föreningen).

Tillträde
Vid tillträdet träffas parterna hos mäklaren, där slutbetalning görs. Mäklaren upprättar innan en avräkning där det framgår vad som betalats, återstår att betala, samt reglerar t.ex. månadsavgift. Vid tillträdet får köparen dessutom nycklar mm. Mäklaren överlämnar även en journal över förmedlingen.

Objektsbeskrivning
Uppgifterna i beskrivningen är grundade på information lämnad av säljaren och/eller föreningen. Uppgifter från säljaren och föreningen kontrolleras av mäklaren endast om omständigheterna ger anledning till detta.

Boendekostnadskalkyl
Fastighetsmäklaren erbjuder spekulanter och köpare en skriftlig beräkning av boende kostnaderna, en så kallad boendekostnadskalkyl. Om du vill att mäklaren gör en boendekostnadskalkyl till dig så skall du meddela fastighetsmäklaren detta innan köpeavtal skrivs under.

Tilläggstjänster
Som vår kund erbjuds du skräddarsydda lösningar med produkter och tjänster av våra samarbetspartners. Vid förmedling av nedanstående tilläggstjänster kan mäklaren erhålla en förmedlingsprovision av våra samarbetspartners. Nedan redovisas denna förmedlingsprovision innan avdrag för skatt och sociala avgifter.

- Hemnet Service AB. 120-1160 kr beroende på objektets utgångspris.

Hantering av personuppgifter
Vasastansmäklarna/Stenstaden behandlar lämnade personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen. Personuppgifterna kan komma att behandlas av Vasastansmäklarna/Stenstaden och samarbetspartners för att exempelvis tillhandahålla tjänster, administrera kundengagemang och för marknadsföringsåtgärder såsom e-post.

Medgivande reklam
Säljare och köpare till i överlåtelseavtal och objektsbeskrivning angiven bostadsrätt/andelsrätt har inget emot att handläggande fastighetsmäklare med firma - Vasastansmäklarna/Stenstaden använder bilder och övrigt informationsmaterial om lägenheten i sin marknadsföring som s.k. referensobjekt.

Undersökningsplikt och felansvar
Vid ett bostadsköp genom mäklare är det viktigt att du som köpare är införstådd med att mäklarens roll är att förmedla bostadsrätten mellan säljaren och dig. Det är med andra ord med säljaren du ingår ett avtal och som således blir din motpart i affären.

Köparens undersökningsplikt
Utgångsläget är att du köper bostadsrätten "i befintligt skick" med den inredning och det slitage som finns. Det innebär att du efter köpet inte kan klaga på att en dörr är trasig eller att en äldre spisfläkt inte fungerar. Detta om inte säljaren har lämnat en särskild utfästelse - att han garanterar till exempel att spis med ugn fungerar perfekt - även på tillträdesdagen.

Uppmaning att undersöka
Du uppmanas av säljaren att noggrant undersöka bostaden. Du får som köpare inte åberopa fel som du antas ha känt till vid köpet eller vad som borde ha upptäckts vid en noggrann undersökning. Detta även om någon undersökning inte genomförts.

Det är inte bara själva lägenheten som din undersökningsplikt omfattar. Läs föreningens senaste årsredovisning, som din mäklare lämnar. Där får du en bra redovisning av föreningens ekonomi. Det brukar finnas med en övergripande information om föreningens planerade reparations- och ombyggnadsåtgärder. Kontrollera även direkt med föreningen om eventuella kommande större reparationer, omläggning av lån etc. som väsentligt kan påverka bostadens framtida årsavgift.

Säljarens felansvar och "upplysningsplikt"
Säljaren ansvarar inte för fel och brister som du borde ha upptäckt eller misstänkt vid en noggrann undersökning. Säljarens ansvar ska gälla "dolda fel" som fanns vid köptillfället men som upptäcktes efter köpet.

En svår definition beroende av om säljaren haft faktisk kännedom om felet eller om säljaren förstod eller borde ha förstått att köparen inte känt till omständigheten, samt om säljaren borde ha förstått att denna uppgift var viktig för köparens beslut att köpa bostaden. Om felet varit dolt vid köpet och inte är att förvänta med hänsyn till ålder, pris och skick, svarar säljaren för konsekvenserna. Om felet varit upptäckbart får köparen stå för det själv. Säljarens vetskap har i princip ingen självständig betydelse för felansvaret. Även om säljaren inte måste tala om vad han vet om bostaden är mäklaren skyldig att verka för att säljaren lämnar väsentliga upplysningar, som kan lämnas i en separat frågelista eller skrivs in i objektbeskrivningen.

Mäklarens ansvar
Mäklaren har inget ansvar för lägenhetens skick. Mäklarens roll är att förmedla säljarens och föreningens information och ska enligt lag verka som opartisk mellanman, ge parterna råd och upplysningar, verka för att säljaren lämnar köparen uppgifter av betydelse samt verka för att köparen före köpet undersöker bostaden. Mäklaren ska kontrollera vem som har rätt att förfoga över bostadsrätten, eventuell pantsättning och andra rättigheter som kan belasta den och ge köparen, utöver erbjudande om skriftlig boendekostnadskalkyl, en objektbeskrivning med nämnda uppgifter inklusive lägenhetsbeteckning, andelstal och boarea. Mäklaren lämnar även köparen föreningens senaste årsredovisning och stadgar. Har inget annat avtalats, ska fastighetsmäklaren hjälpa till med att upprätta köpehandlingar.

Påföljder
Är bostadsrätten/andelsrätten felaktig och felet inte beror på köparen, får du kräva avhjälpande, vilket innebär att säljaren ska erbjudas möjlighet att själv eller genom hantverkare åtgärd felet med rimligt åldersavdrag, eller så har du som köpare rätt till prisavdrag, skadestånd eller till och med häva köpet om bostadsrätten väsentligt avviker från vad säljaren utfäst eller om säljaren varit försumlig.

Reklamation/Preskription
Det är viktigt att du som köpare reklamerar inom skälig tid från det att du upptäckt eller förväntas ha märkt av felet. Absolut senast inom två år räknat från tillträdesdagen.

Boarea
Särskilt i äldre byggnader kan den angivna arean avvika, på grund av gamla mätnormer i förhållande till dagens norm. Om du som köpare känner dig osäker på uppgiften om boarean eller om denna uppgift är av stor vikt för dig bör du anlita en fackman för uppmätning av boarean.

Ombyggnad av bostaden
Nedtagning av väggar och/eller väsentliga förändringar, ingrepp i bärande konstruktioner och/eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten i en bostad är alltid en fråga för föreningens styrelse eller kommunen via bygglov/ bygganmälan att ta ställning till i varje enskilt fall. Detta gäller även om förändringen inte medför risker för byggnadens konstruktion.

I de fall en alternativ planritning presenteras så är detta inte heller en garanti för att ombyggnationen är godkänd av föreningen eller att det tekniskt går att genomföra. Det är alltid köparens ansvar att säkerställa att föreningens/ kommunens tillstånd erhålles för önskade ombyggnationer samt säkerställa att ombyggnationen tekniskt går att genomföra.

Flytt och flyttstädning
När den första formella delen med köpekontrakt etc. är klar - återstår dock en hel del jobb. Din mäklare tar hand om pappersarbetet - så att du kan ägna dig åt packning, flytt och inte minst flyttstädning, som tyvärr kan bli föremål för tvister och ovänskap mellan säljare och köpare. Med god planering och denna information undviker du konflikter och hinner dessutom göra en bra städning. Visst känns det mycket bättre att lämna över nyckeln när man vet att lägenheten är riktigt ren och fräsch.

Normalt avtalas i köpekontraktet att säljaren ansvarar för flyttstädningen. För en normalbostad tar en riktig flyttstädning flera dagar och skall vara genomförd dagen före tillträdesdagen.

Med flyttstädning menas att bostadens alla ytor skall vara rengjorda och fria från fläckar och smuts annat än det som beror på ålder och slitage. Anpassa rengöringsmedel och städteknik efter material så att du inte repar eller skadar ytor och inredning. Kom ihåg att en flyttstädning är något helt annat än en vanlig veckostädning! Det skall vara så rent att om köparen tillkallar städfirma skall denna konstatera att ingen mer städning behövs.

Vi rekommenderar säljaren att anlita en städfirma istället för att själv städa och att skriva ett avtal med villkor att betalning sker då din besiktningsman, i detta fall köparen, godkänt städningen.

Skulle köparen vara missnöjd med städningen finns olika utvägar. Lämpligt är att köparen genast reklamerar bristerna till säljaren så att denna kan åtgärda dessa, antingen på egen hand eller med hjälp av städfirma. Vägrar säljaren får köparen själv ta kontakt med en städfirma och ge dem uppdraget att utföra en flyttstädning. Köparen kan sedan kräva säljaren på ersättning motsvarande städfirmans kostnad.

Mindre lämpligt är att köparen städar återstoden på egen hand. Dels för att det är svårt att beräkna ersättning för eget städarbete, dels för att det i efterhand ofta är omöjligt att bedöma om städningen faktisk var otillräcklig. I och med sin egen städning har köparen undanröjt alla bevis! Bäst för köparen är i detta fall att få någon opartisk att granska städningen och skriva ett enkelt protokoll över de brister som finns.

(c) Vasastansmäklarna 2019

Kontakta oss

På Stenstaden Fastighetsförmedling vet vi vad som krävs för att göra en riktigt bra bostadsaffär. Välkommen att kontakta oss, så berättar vi mer.